Strona główna

zdthsry

Konotacje w kulturze 

 

Polski herb szlachecki Bończa z motywem jednorożca

•Koń – jaki jest, każdy widzi – to adnotacja dotycząca konia w późnobarokowej encyklopedii Nowe Ateny pióraBenedykta Chmielowskiego. Dziś pełni ona funkcję popularnego powiedzonka, którym kwituje się różnego rodzaju oczywistości.

•Koń – podać jego odgłos – to cytat ze słynnej komedii Rejs w reż. Marka Piwowskiego. Odpowiedź Pa-ta-taj jest oczywiście błędna, bo chodziło o odgłos paszczą.

•Koń go zjadł – staropolskie przysłowie; według jednej z interpretacji chodzi w nim o horrendalnie wysokie koszty utrzymania konia pod wierzch.

•Koń, pomimo że w dziedzinie transportu należy do przeszłości, do dziś stanowi swoisty nobilitujący symbol w motoryzacji. Powszechne jest określanie szybkiego sportowego auta mianem "rumaka", a niektóre firmy obrały właśnie konia jako logo firmowe (Ferrari) lub logo typu samochodu (Ford Mustang). Koń, tym razem mitologiczny (Pegaz), jest marką hiszpańskich ciężarówek i ciągników siodłowych PEGASO. Osobliwym przypadkiem wykorzystania nazwy konia jako marki samochodu jest rodzimy Tarpan, bynajmniej nie kojarzony ani z rewelacyjnymi osiągami, ani nawet z nadzwyczajną mocą.

•koń trojański

•Pegaz

•jednorożec

•centaur

•hipogryf

•hippokamp

•kelpie

•hipoterapia

•Burak

•Bucefał

•Incitatus

•biały koń nie jest koniem

•Nasza szkapa

•Łysek z pokładu Idy